איך כותבים מודל עסקי קנבס (חלק א)

היי חברים,

אם הגעתם לכאן אז אני מניח שזה כי שמעתם על מודל עסקי 'קנבס' ונדרשתם להכין או להבין אחד.
וגם אחרי שהסבירו לכם וראיתם את הסרטון המאויר הזה ביוטיוב עם המשאית שמסיעה מתנה – כן, מודל עסקי הוא לא הדבר הכי מובן שיש.
ומצד שני הוא גם לא כזה נורא, והאמת די חשוב.

בואו נעבור ונלמד על המודל, וניקח דוגמאות שונות כדי שנוכל להכניס אותו לאזור הנוחות שלנו.

חילקתי את התוכן לכמה חלקים כדי למנוע התקפי חרדה, אז שבו בנחת ונתחיל בחלק א':

אז מהו בעצם מודל קנבס?

קנבס הוא מודל עסקי טוב. וזהו. עכשיו בואו נבנה אחד:

מהו מודל עסקי? דמיינו שמגיע משקיע שרוצה להשקיע בכם ובעסק שלכם, אבל הוא רוצה לדעת איך בדיוק העסק עובד –
מה החזון של העסק, כיצד הוא מכניס כסף, על מה הוא מוציא ומי הלקוחות שלו. והוא כמובן רוצה את כל התשובות בדף אחד, כי הוא אדם עסוק.
כאן נכנס המודל העסקי לתמונה. הוא מציג במגוון דרכים את העסק, אופי פעילותיו, הנישה העסקית שלו, האסטרטגיה השיווקית ובעיקר מאיפה מגיע הכסף.

מודל קנבס הוא מודל עסקי שנוצר בשנת 2005 ע"י אלכסנדר אוסטרוולדר, תאוריקן של עולם העסקים ויועץ עסקי משוויץ (המדינה, לא תכונת האופי)
הוא בנה את המודל בצורת 9 סעיפי מפתח איתם אפשר לסכם את כל פעילותיו של העסק, מודל זה צבר פופולאריות והיום הוא אחד המודלים העסקיים הפופולריים ביותר בעולם.

אבל טבלה זה מבאס, למה צריך אותה?

אין דבר כזה טבלה מבאסת אלא טבלה שמתבאסים עליה.
והאמת זאת לא בהכרח חייבת להיות טבלה. "קנבס" הוא הבד ציור הנקי והפתוח שמזמין אותך ליצירה.
אני משתמש במחברת כמודל הקנבס שלי, כשכל עמוד כולל את סעיף שונה וסיכום של הכול בנקודות.
מטרת המודל הוא לעשות סדר. ואם יש סדר – אז הכול בסדר!

 

קנבס, נראה פחות מאיים מטבלה נכון? | תמונה: justyn-warner (unsplash)

כמה דגשים חשובים על מודל הקנבס

קודם כל להירגע, לא כל מה שנכנס למודל חקוק בסלע.
לעסקים בתחילת דרכם כדאי להתחיל ממודל של שלושה חודשים (רבעוני) עד חצי שנה ולהתקדם משם.
תציצו בו מידי פעם ובדקו אם מה שכתבתם עדיין רלוונטי. ייתכן שתגלו שסוג הלקוחות שלכם הוא לא מה שחשבתם, או שאסטרטגיה השיווקית שלכם לוקה בחסר.

מהו מבנה של מודל קנבס?

המודל מורכב ב-3 חלקים: החלק הראשון מורכב בלקוח שלנו, מי הוא ולמה הוא יקנה דווקא מאיתנו (הצעת הערך, פלחי הלקוחות, ערוצי הגעה, יחסי לקוח והכנסות).
החלק השני מורכב מהמכניקה של העסק – כיצד הוא בעצם הולך לעבוד בכדי לספק את אותו הפתרון ללקוח (משאבי מפתח, פעילויות מפתח, שותפי מפתח והוצאות)

 

מרגישים שהבנתם? אז בואו נמשיך לחלק ב' ונעבור צעד אחר צעד, סעיף אחר סעיף ומידי פעם אוסיף דוגמאות מבניית מודל עסקי מאפס

למעבר לחלק ב' >>>