היי, אז אני שמח שלא ברחתם ברגע שנכנסתם לשער הסוואנה השיווקית שלנו.
אז אם בפוסט הקודם קשקשנו קצת על מהו שיווק בתכל'ס, עכשיו אסביר קצת יותר
על תתי-השיווק וההבדלים שביניהם. מכיוון ששיווק הוא שם כולל למספר סוגים, טכניקות וגישות, שכל אחד מהם ממלא משרדים שלמים. ניסיתי לתמצת לכם במשפט את סוגי השיווק העיקריים, ולמי זה מתאים:
שיווק קלאסי – הצגת המוצר ושימוש בשיטות מכירה כדי לסגור את העסקה.
זהו השיווק הישן והטוב, טוב, לא הכי טוב כי הוא משאיר מלא פליירים בתיבת הדואר שלנו, שזאת אגב אחת השיטות הבולטות של עסק קטן לקדם את עצמו, כמו גם 'שיווק דיגיטלי' שמתרגם את טכניקות השיווק הקלאסיות במרחב הדיגיטלי, החל מעמוד פייסבוק, אתר, בלוג (ובכן שלום לכם..) וכל נכס דיגיטלי אחר שברשותכם. את הכול אפשר לקדם ולחשוף בפני אלפי ועשרות אלפי אנשים, תלוי עד כמה אנחנו מוכנים לשלם.
יחצנות (או יח"צ) – שימוש בכוח ההמונים ובעיתונות לקידום מאסיבי, מהיר ולרוב זול.
מכירים את המילים המעצבנות "להיות ויראלי?" זאת בעצם יחצנות. ליצור אירוע שיגרום לאנשים לעצור, לאהוב ולהעביר הלאה. קצת כמו שיווק מ'פה לאוזן' רק עם פאולה וליאון. שימו לב, הרבה פעמים היחצנות היא מתוכננת היטב, תוכניות הבוקר והרדיו מבקשות תשלום לא קטן על 6 וחצי דקות של תהילה ולכן הדבר הכי טוב זה לבלוט במה שאתם עושים, להשיג לקוחות שאוהבים לפרגן ולמשוך את תשומת הלב של העיתונות, וזאת בעיקר כדי שיבקשו מכם להופיע ללא תשלום.
פרסום – שיווק מכירתי לתת-מודע באמצעות "הפרעה" לשגרה, החדרת המסר ויצירת הנעה לפעולה.
כן כמו שזה נשמע. פרסום הוא כלי השיווק עם הכי הרבה סטיגמה. זהו סוג של שיווק המושך אליו הרבה פסיכולוגיה, חקר המוח ואומנות כדי להבין כיצד אנחנו קונים, למה אנחנו קונים ומה אנחנו נרצה לקנות ואנחנו עדיין לא יודעים זאת. זהו תחום לא זול בכלל ולרוב עסקים קטנים לא מתעסקים בו יותר מידי,
יצא לי לעבוד בעבר עם עסקים קטנים ובינוניים ששילמו המון למשרד פרסום, ועל הקמפיין הראשון הם לא עמדו בעומס הלקוחות שנכנסו מהקפיין ואכזבו המון לקוחות, אז כל דבר בעיתו כן?
עיצוב (או עיצוב גרפי / ארט) – הצגת העסק או השירות באמצעות אמצעים ויזואליים ע"י שימוש בטכניקות של צבע, מרקם, טקסט ומיקום כדי לרגש.
זהו אולי התחום הכי מובן מאליו עבורכם אבל הכי חשוב. האם אתם יודעים מהם הצבעים המובילים בתחום העיסוק שלכם? מדוע משקאות באריזות אדומות מתוקות יותר מכתומות? מהו הפונט שהכי מרגש את הקהל שלכם? כן, זהו הכול חלק מהשיקולים הגרפיים לקידום, שיווק ומיתוג העסק שלכם.
מיתוג – ניתוב התדמית כלפי העסק או המוצר, שימוש באלמנטים כתובים וויזואליים, תורת הסמלים וכלים סוציו-פסיכולוגיים כדי לגרום ללקוח להרגיש חלק מאיתנו ולהישאר יותר בחנות ו/או באתר. מיתוג נבנה עם הזמן, ומשלב בתוכו את כל סוגי השיווק יחד עם סט הערכים והבידול שלנו, וחשוב להתחיל לשים אליו לב כבר בשלביו הראשונים של העסק.
וזהו. טוב, לא ממש זהו הרי הקמנו עסק מסיבה מסוימת, לא? אז אם לא נגדיר קודם כל את החזון, הערכים והייחודיות שלנו יהיה לנו קשה מאוד להתקדם, אם בכלל. אבל אל דאגה, אני אסביר את הכול בצורה הכי פשוטה שאפשר, ואחרי סדרת הכתבות יהיה לכם את הכלים לדעת מאיפה להתחיל, או להתאים את האסטרטגיה השיווקית שלכם כדי לשרוד בסוואנה השיווקית שלנו.
מוזמנים להמשיך איתי לפוסט הבא בסדרה על *פתרון, בעיות וחזון *
או להתרענן בפוסט הקודם: *שיווק למתחילים חלק 1 – מהו שיווק?*