אז… איך כותבים בריף?
בריף ("תקציר" באנגלית) הוא טופס שכולל את רוב הפרטים הבסיסיים שאנחנו צריכים לעבודה.
לרוב משתמשים בבריף עבור פרויקטים וקמפיינים גדולים בעולמות השיווק וההייטק, אבל לא רק.
אני מזמין אתכם להמשיך לקרוא ולראות איך כותבים בריף, ומהן השאלות שצריך לשאול את הלקוח לפני כל פרויקט.
למה צריך בכלל בריף?
בריף הוא בעצם המתכון, או ההוראות לעבודה שלנו. הוא עוזר לנו לשמור על סדר
ולוודא שאנחנו לא חורגים מהנחיות הלקוח (או שהוא לא משנה את דעתו מקצה לקצה)
אשמח לשתף אתכם בבריף שלי המורכב מ-6 שאלות בסיס ועוד 4 שאלות מתחלפות בהתאם לסוג העבודה (קופי / אסטרטגיה / עיצוב)
הבריף הוא לא קדוש, ומומלץ לשנות ולהתאים אותו לצרכים שלכם בעתיד
אבל רגע לפני שאתם שולחים את הבריף ללקוח
תעברו עליו ובדקו שאתם מבינים אותו, טופס כזה נראה מפחיד למי שלא מ"התעשייה" ועלול ליצור רושם לא טוב ואפילו מלחיץ.
המלצה שלי – שבו יחד עם הלקוח ומלאו את הבריף הזה יחד.
אגב, דאגו לרשום את שם הלקוח / עסק, פרטי תקשורת כמו כתובת, טלפון ומייל ומתי ניתן ליצור איתו קשר ובאיזו דרך.
איך כותבים בריף: 6 שאלות בסיסיות:
1. הרקע – פסקה על העסק, על האירוע או על המוצר שאותו אנחנו צריכים לשווק, הרקע צריך להיות בכלליות ולשקף את המצב הקיים.
2. מה צריך? – כאן נרשום מה הלקוח שלנו צריך בפרקטיקה – קמפיין, פוסטים, תוכן, דיגיטל, עיצוב גרפי, באנר, דף נחיתה וכו'
3. מהן הפלטפורמות? – היכן אנחנו מפרסמים את התוכן השיווקי, אם לא נדע מה המדיום לא נוכל באמת לבנות משהו מעבר לקריאייטיב.
4. ציפיות הלקוח – מהי המטרה, ככל שתהיו יותר ספציפיים ככה יהיה יותר קל למדוד את אפקטיביות התוצרים.
רק שימו לב לא להבטיח יעדים שלא תוכלו לשלוט בהם, בסופו של יום אי אפשר לדעת מה יהיה הלך הרוח במהלך היום, במיוחד במדינה הקטנה והדחוסה שלנו.
5. תקציב ולו"ז – מהן העלויות המשוערות ועד מתי יש להגיש את הסקיצות הראשוניות, ומתי הקמפיין צריך לצאת לאוויר העולם.
גם כאן, לא להבטיח יעדים ומטרות אותן לא תוכלו להבטיח. הסעיף הזה גם לא מחליף את הצעת העבודה שצריכה לכלול את העלויות בצורה מפורטת יותר ואת אפשרויות התשלום.
6. הערות – הסעיף האחרון, כל מה שלא היה מתאים להכניס בשום סעיף אחר וכדאי לזכור.
תוספת לבריף: קופירייטינג
לפני שכותבים בריף קופירייטינג או תוכן צריך לשאול עוד כמה שאלות חשובות:
7. טון וצבע השפה – מהו הטון (מכירתי, אישי, מאיים, מנחם, מקרב, מרגיז, מתסיס…) והצבע (גברי, נשי, ילדותי, אבהי, איש מקצוע, חבר טוב…)
שבו תכתבו. חשוב שהכתיבה תשקף את אישיות המותג כדי לחבר את הלקוח בצורה האפקטיבית ביותר. בנוסף, חשוב לשמור על גוף אחיד, לרוב מומלץ לכתוב בגוף שני.
8. מילות מפתח – מהן המילים (מעבר לשם העסק) והמשפטים שצריכים להופיע בתוכן או בקופי? חשוב להשתמש במילות מפתח כדי לסקרן את גוגל / מאט שיקדמו את הקמפיין ליותר לקוחות פוטנציאליים.
9. ממה להימנע? – מה לא לכתוב, למי לא לפנות, את מי לא להזכיר ומה לא להבטיח ללקוח, מעבר לעניין המשפטי יש פה מעניין מוסרי אפור
שלרוב נחצה ופוגע בלקוח קצה. זכרו לא לקחת את לקוחות הקצה (הלקוחות של הלקוח שלך) בקלות דעת.
10. קריאה לפעולה – מהי הקריאה לפעולה? (להקליק, ללחוץ, למלא פרטים, להירשם, להתחבר, לרכוש, לקפוץ ועוד ועוד).
חשוב שהקופי והתוכן יתאימו את הקריאה לפעולה כמה שיותר ויכוונו אליו. בלי קריאה לפעולה לא נוכל לראות תוצאות.
תוספת לבריף: אסטרטגיה
בונים אסטרטגיה שיווקית או מיתוגית? אלו השאלות שהכי טוב לשאול את הלקוח שלכם. השאלות הללו לא פשוטות בכלל, וחשוב לדעת כיצד למלא אותן בהצלחה.
7. פרסונת לקוח קצה – מהי פרסונת לקוח הקצה שלנו? מהו הסטטוס, הרצונות והפחדים שלו מדוע הוא ירכוש דווקא מהלקוח שלנו ולא מאחרים (מהו הבידול של הלקוח שלנו)
8. ערכי המותג – שניים או שלושה ערכים לפיהם הלקוח שלכם הולך איתם, וצריכים להשתקף גם באסטרטגיה. האם הלקוח משדר אחראיות? כבוד? אמינות?
מהירות? שקיפות? בטחון? פחד? שאיפה? לא חסרים ערכים שבעצם יהפכו להיות ליבת האסטרטגיה שלכם, ותהפוך אותה לבעלת ערך עבור לקוח הקצה – הדבר הכי יקר ערך עבורו.
9. חזון המותג – איפה הלקוח שלכם רואה את עצמו בעוד כשלוש שנים? או חמש? ואפילו שבע? כשהלקוח משתף אתכם את החזון שלו אתם הופכים
להיות שותפים לאותה המטרה, והשאיפה הזאת צריכה להיות בחלק האחורי של המוח שלכם לאורך כל בניית האסטרטגיה.
10. לוגו וסלוגן – מהו הלוגו והסלוגן של הלקוח? איך זה מתבטא בערכי המותג וכיצד תוכלו לחבר את הלקוח אליהם. ככל שהלקוח יזהה את הלוגו והסלוגן כך הוא ירגיש מחובר אליו יותר בעתיד.
תוספת לבריף: עיצוב
והגענו לארבעת השאלות האחרונות בכתיבת הבריף שלנו, שמלוות את ששת שאלות הבסיס כדי להתאים את הבריף למתאים עבור מעצב או גרפיקאי.
7. צבעי המותג – מהם צבעי המותג, מהם הם מסמלים עבור הלקוח ומה הם מסמלים מבחינה חברתית ופסיכולוגית בהתאם ללקוח הקצה. הצבעים הללו צריכים ללוות את כל תהליך העיצוב.
8. פונטים – בדומה לצבעי המותג, מהו הפונטים (או פונטים) שמלווים את הקמפיין, ומה הם משדרים ללקוח הקצה. השתדלו לא להשתולל מבחינת פונטים, אחד שתיים לרוב זה מספיק
9. הוויב? – מהו הוויב, האווירה, התחושה, הרגשות שאנחנו רוצים לשקף בעיצוב או במיתוג? ככל שהוויב יהיה זהה לזה של לקוח הקצה הרצוי כך נוכל לשקף יותר את ההבנה והחיבור של העסק לקהל שלו.
10. אלמנטים – האם יש לוגו, צורות, אייקונים או תמונות שאנחנו צריכים לשלב בעיצוב? חשוב לקבל את כל האלמנטים באיכות גבוהה, כלומר לא דרך הוואצאפ.