איך כותבים מודל עסקי קנבס (חלק ד ואחרון)

החלק הרביעי, האחרון והמהיר בהבנה ובבניית מודל עסקי קנבס, ממליץ כמובן לעבור על החלקים הקודמים

* אוהד מסביר דברים – מודל קנבס חלק א'
* אוהד מסביר דברים – מודל קנבס חלק ב'
* אוהד מסביר דברים – מודל קנבס חלק ג'

סעיף 6 – משאבי מפתח

כאן אנחנו מתחילים לדבר יותר טכני – מה דרוש לנו בעצם כדי להתקיים, שלא לומר על להתקדם עם העסק?
מהם הכלים, החומרים, או הספקים שדרושים שלנו כדי לעבוד? ממליץ לכם לשאול את עצמכם מהו הדבר שבלעדיו לא תסתדרו אפילו יום עבודה אחד. דרך טובה להסביר את זה הוא דרך המרכז ההוליסטי שלנו:

  • כסף (דה…): הון ראשוני? הלוואה מקרן לעסקים? קבלת הטבות והנחות?
  • קניין: מקום לעבוד בו? חנות? אתר? מחסנים? קניין רוחני – זכויות יוצרים?
  • אנשים: אנשי מכירות? מטפלים? יועצים? מחסנאים?
  • ספקים: ייבוא של המוצרים וחומרי הגלם למוצר או את הכלים לשירות שלנו.
  • טכנולוגיה: רכבים? מחשב? קופה? רובוטים? כלי עבודה?

סעיף 7 – פעילויות מפתח

אז אנחנו יודעים שאנחנו צריכים מקום, עובדים, ספקים, שירותי מחשוב ועוד…
ותחת המסגרת של פעילויות מפתח, אנחנו צריכים להגדיר את כל שאר הדברים שיהפכו את המוצר או השירות שלנו למה שהוא. כלומר את התמהיל השיווקי והמיתוגי של העסק.

ובנוסף, חשוב שנציין מה אנחנו צריכים לעשות בכדי שהעסק הזה יעבוד ויתקדם הלאה, למשל:

  • לדאוג לאסטרטגייה שיווקית יציבה
  • לדאוג למיתוג העסק כדי שהלקוח ייתחבר ויזכר בנו.
  • ללמוד! – ללמוד כיצד לנהל עובדים, איך עובד שיווק ומיתוג ולהתמקצע בתחום שלי כל הזמן
  • מפגשי נטוורקינג, להכיר את המומחים והמובילים בתחום שלנו
  • פיתוח המותג שלנו ומכירתו כזכיינות, פתיחת חברה בע"מ וכד'

סעיף 8 – שותפי מפתח

מיהם האנשים, הארגונים או החברות שאנחנו צריכים את שירותיהם כדי להתקיים?

לדוגמה:

  • שירותים בתחומים מפחידים: ניהול חשבונות, עריכת דין, מחשוב, אינטרנט ואבטחה, קבלת הלוואות, משקיעים חיצוניים, מלווה עסקי במהלך השנה הראשונה ועוד.
  • שירותים בתחומים שהיינו שמחים לעשות בעצמינו: שירותי שיווק, שת"פ וניהול של נכסים דיגיטליים
  • סביבה תומכת ומעוררת השראה, קהילה של יזמים כמוני

סעיף 9 – הוצאות

ואחרון "חביב" – הוצאות. כמה כל זה עולה לנו?
בואו נסכם עלויות כלליות (עד שנדע בוודאות), ורצוי לסכם זאת ע"פ סיכום חודשי ממוצע:

  • הוצאות שוטפות: המקום, העובדים והספקים, חשבונות, החזרי הלוואות וכד'
  • הוצאות דינמיות: פעילויות שיווקיות, מבצעים, תקלות לא עלינו, פיתוח העסק וכו'

ומילה אחרונה על מודל עסקי קנבס

וזהו, יש לכם מודל קנבס משלכם! חשוב לזכור שההתחלות לא פשוטות,
ובדרך כלל לוקחת תקופה של כמה חודשים טובים (ואפילו יותר) עד שתוכלו לבסס את עצמכם, ליצור תזרים של לקוחות ואיתו גם את תזרים ההכנסות.

אבל אם יש לכם תשוקה אמיתית לתחום שלכם, ואמונה שאתם באמת יכולים לתרום משהו וגם להתקיים איתו בכבוד – תזכירו את זה לעצמכם בכל יום מחדש.
שיהיה בהצלחה!

* לייעוץ אישי ולהרצאות אונליין בתשלום בנושא ניתן ליצור קשר במייל ohadcreative@gmail.com, או דרך סכנות המרצים של ארגון Winwork.