חלק שלישי בבנייה והבנת המודל שלנו, ממליץ לקרוא את החלק הראשון שמסביר על מודל עסקי קנבס, וכמובן על שני הסעיפים הראשונים שבמודל.
* אוהד מסביר דברים – מודל קנבס חלק א'
* אוהד מסביר דברים – מודל קנבס חלק ב'
סעיף 3 – ערוצי הגעה
עכשיו כשיש לו את ההסבר מהו הפתרון שהמוצר שלנו מספק, ומי האדם שירכוש אותו,
הגיע הזמן לחשוב איך נגיע לאותו לקוח פוטנציאלי, ואיפה הוא יכול להיתקל בנו – מסע הלקוח.
ולא, "יש לי לקוחות מפה לאוזן" לצערי לא מספיק כדי להתקדם, לפחות לא אחרי כמה זמן שהעסק רץ.
החסרונות הגדולים הם הלקוחות שיבואו בעקבות המלצה ובציפייה למחיר מסוים ואף פחות,
כך שתתקשו להעלות מחירים. וששיימינג גם עובר מפה לאוזן, אפילו יותר מהר משיתופים.
ישנם מגוון דרכים לגרום ללקוחות חדשים שיכירו אותנו, והרבה מהם גם עם מינימום עלות שיווקית.
חשוב לבדוק איזה מן הדרכים הכי אפקטיביות ללקוח ולכם ואם ניתן אז גם להכניס קצת "ערך" לדרך שבה המוצר שלכם מגיע.
אז יש כמובן את החלק הפיזי – שליחים, שילוט, דואר, צי רכבים או יונים, והדיגיטלי –
דוא"ל, קמפיינים, פייסבוק, באנרים… אבל יש גם את החלק הערכי שצריך להגיע ללקוח.
דוגמאות לערך? בבקשה: יזמית שאופה עוגות בוטיק יכולה להוסיף מספר מגנטים או פליירים בכל הזמנה ולהציע הנחה למי שמגיעה בהמלצת בעלת האירוע, מאלף כלבים יכול לחבור לעירייה ולהעביר שיעורי אילוף בחינם לתושבים באירועים ובסופי שבוע (והעירייה תדאג לשווק את האירוע ואותך) ואפילו "להפיל את הרשת" עם סרטונים ותמונות מדהימות של מה שאתם עושים זה ערך, כן, גם בידור הוא ערך.
סעיף 4 – יחסי לקוח
אז יש לנו פתרון לבעיה ומי שיהיה מוכן לקנות אותה מאיתנו, וגם היכן נוכל לפגוש אותו.
ועכשיו, כשהוא אצלנו, אנחנו צריכים להגדיר את טיב היחסים ביננו.
כיצד אנחנו מספקים לו את החוויה, מהם הרגשות שאנחנו רוצים שהלקוח ירגיש, מהן הפעילויות שאנחנו צריכים לעשות כדי שיחזור, או כדי שימליץ לאחרים.
- כיצד אנחנו מספקים ללקוח את החוויה? מהם הרגשות שאנחנו רוצים שהלקוח ירגיש? מהן הפעילויות שאנחנו צריכים לעשות כדי שיחזור או כדי שימליץ לאחרים?
- מהו המיתוג בסיסי שלנו, כיצד נציג את הערך שלנו ללקוח?
- כיצד נגרום ללקוח ללחוץ על הכפתור, לעשות לייק או להשאיר פרטים?
סעיף 5 – הכנסות ומודל הכנסות
והנה החלק החשוב ביותר – הלקוח רוצה את המוצר, כיצד נתמחר אותו?
יש הרבה מאוד שיטות חישוב לתמחור, וסביר להניח ששיטת התמחור שלכם תשתנה בהתאם להתפתחות העסק,
אבל הנה מספר נקודות שחשוב לקחת בחשבון כשמתמחרים מוצר או שירות:
- עלויות היצירה של המוצר – מחומרי גלם, זמן עבודה (שזה בכלל נושא בפני עצמו) חשמל, מים, עלות מקום וציוד, הובלות, ייבוא חלקים, תשלום לספקים ועוד
- ביקוש מול היצע – הכלל הוא ככל שיש יותר ביקוש ופחות מוצרים כך המחיר יהיה גבוה יותר. לדוגמה: דירה בתל אביב
- הערך הרגשי והשיווקי – אם למוצר או לשירות שלכם יש סיפור מאחוריו, הוא יהיה שווה יותר.
כמו שאם הוא משנה חיים או אוצר בתוכו זיכרון נפלא שיישאר לנצח, או שפשוט השקעתם מלאנתלאפים כסף על שיווק - עלויות השוק וניצול הזדמנויות – אם יש לכם הרבה מתחרים בשוק, תדאגו תמיד להיות עם העין מתי הם מעלים או מורידים את המחיר שלהם, ומה הסיבה (והאם הלקוח שלכם יוכל להבין זאת) במקביל דאגו לנצל הזדמנויות כמו חגים וימי סושיאל מיוחדים למיניהם
- עלות הבידול שלכם – ככל שהבידול שלכם הוא יותר נישתי, ככה למוצר או לשירות שלכם יהיה פחות קהל – אבל תוכלו לגבות הרבה יותר כסף מאלו שהשקיעו באו במיוחד אליכם. או במילים אחרות: בידול + עלות = התמחות!
וסגרנו חצי מודל! מוכנים ליסודות המפתח של העסק? בואו נמשיך לחלק ד' ואחרון >>>
פינגבאק: אוהד מסביר דברים - מודל עסקי קנבס (חלק ב) - אוהד פרי - קריאייטיב שבא טבעי